مقالات

پنج نکته درباره نمای کرتین وال

پنج نکته درباره نمای کرتین وال

نمای کرتین وال یک سازه شیشه ای آلومینیومی در ساختمان ها است. اگر شما هم می خواهید با پنج نکته درباره نمای کرتین وال آشنا شوید و تفاوت آن را با سایر نماها بدانید، تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

 

کرتین وال چیست؟

نمای کرتین وال (Curtain Wall) یک نوع سیستم پوشش خارجی در ساختمان‌ها است. نمای کرتین وال به طور عمده از واحدهای پنجره‌ای، پنل‌های شیشه‌ای و سیستم‌های ساپورت استفاده می‌کند.

اجرای نمای کرتین وال معمولا در ساختمان‌های بزرگ و مدرن مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نما به دلیل خاصیت ترکیب‌پذیری با دیگر مصالح مثل سنگ، سرامیک و آلومینیوم، دست طراحان را بسیار باز گذاشته است تا طرح‌های جدید و خلاقانه‌ای ایجاد کنند. این خلق تصاویر برای ساختمان‌ها، رقابتی را میان طراحان شکل داده که به زیبایی هر چه بیش‌تر نماهای ساختمانی کمک بسیار زیادی کرده است.

 

پنج نکته درباره نمای کرتین وال

 

سیستم ها و اصول نمای کرتین وال

سیستم ها و اصول نمای کرتین وال عبارتند از:

سیستم های استیک

نمای استیک نوعی از انواع سیستم کرتین وال است. در اجرای نمای کرتین وال با سیستم استیک، اجزای سازنده اصلی کرتین وال در کارخانه ساخته می‌شود و سرهم کردن آن در محل پروژه انجام می شود. سیستم کرتین وال استیک در واقع در محل پروژه انجام می شود.

اجرای نمای کرتین وال در این سیستم به این شکل است که اعضای قاب مثل پروفیل‌های آلومینیوم، لامل‌‌ها و شیشه‌ها در یک کارگاه یا کارخانه ساخته شوند، اما نصب و لعاب و برش لامل‌ها، کارگذاری شیشه‌ها و … معمولاً در محل کار انجام می شود.

سیستم های یونیتایز

در سیستم یونیتایز کرتین وال تمام کارهای سازه کرتن وال در داخل کارگاه یا کارخانه ساخت انجام می شود. مراحلی از جمله برش, سوراخ کاری, لقمه بندی, لاستیک کشی و نصب شیشه. تمامی مصالح جانبی همانند پانل کامپوزیت نیز می تواند بر روی همین مقاطع یونیتایز نصب شود.

سیستم های یونیتایز از یونیت های شیشه ای بزرگ تشکیل می شود که در کارخانه ساخته می شود و به محل پروژه ارسال می شود. پس از دریافت کرتین وال در موقعیت پروژه، یونیت ها را با کمک لنگرهایی نصب و اجرا می شود. 

سیستم های نردبانی

اجرای نمای کرتین وال این مدل سیستم نردبانی که بسیار شبیه به سیستم چوبی است، دارای مولیون‌هایی است که می‌توان آن‌ها را شکافت و سپس آن‌ها را به هم بست یا پیچ کرد. این امر اجازه می دهد تا بخش هایی از کرتین وال در یک کارگاه و کارخانه ساخته شود و به طور موثر زمان صرف شده برای نصب سیستم در محل را کاهش دهد. معایب استفاده از چنین سیستمی کاهش عملکرد ساختاری و خطوط مفصلی قابل مشاهده در طول هر مولیون است.

سیستم های یکپارچه

اجرای نمای کرتین وال این مدل دیوارهای پرده ای یکپارچه مستلزم ساخت کارخانه و مونتاژ پانل ها است و ممکن است شامل لعاب کارخانه باشد. این واحدهای تکمیل شده برای تشکیل محوطه ساختمان بر روی سازه ساختمان نصب می شوند. دیوار پرده واحد دارای مزایای زیر است: سرعت. هزینه های نصب کمتر؛ و کنترل کیفیت در یک محیط داخلی کنترل شده با آب و هوا. منافع اقتصادی معمولاً در پروژه‌های بزرگ یا در مناطقی با نرخ بالای نیروی کار به دست میشوند.

 

مزای نمای کرتین وال چیست؟

نمای کرتین وال به عنوان یک نوع نمای شیشه‌ای ساختمان پرطرفدار، از مزایای مهم و متعددی برخوردار است که در زیر به صورت خلاصه برخی از مزایای آن را ذکر می‌کنیم:

  1. سبکی ساختار و کاهش بار ساختمان: استفاده از مصالح سبک مانند آلومینیوم و شیشه در اجرای نمای کرتین وال، باعث کاهش وزن کلی ساختمان می‌شود و اثر مستقیمی بر کاهش بار ساختمان دارد.
  2. افزایش مقدار نور ورودی به ساختمان: سیستم شیشه‌ای نمای کرتین وال به دلیل طراحی خاص خود، باعث می شود که نور طبیعی بیشتری به داخل ساختمان وارد شود.
  3. کاهش مصرف انرژی: افزایش نور طبیعی به همراه عایق‌ بندی حرارتی، منجر به کاهش مصرف انرژی و تهویه مطبوع می‌شود.
  4. سرعت بالای اجرا: نمای کرتین وال به دلیل ساختار آسان‌ تر و مصالح سبک تر، به سرعت بالایی قابل اجراست.
  5. عایق‌بندی رطوبتی و حرارتی و صوتی: سیستم ایزوله شده نمای کرتین وال، قابلیت عایق‌ بندی مناسب در برابر رطوبت، حرارت و صدا را دارد.
  6. تنوع ویژگی‌ها و آپشن‌های ظاهری سیستم: این نما به دلیل تنوع مواد و طرح‌های ظاهری، امکان تطبیق با طرح‌های معماری مختلف را فراهم می‌کند.
  7. کاهش هزینه‌های بهره‌ برداری و نگهداری ساختمان: به دلیل کاهش مصرف انرژی، افزایش نور طبیعی و مقاومت در برابر عوامل جوی، هزینه‌ های بهره‌ برداری و نگهداری ساختمان کاهش می‌یابد.
  8. کیفیت بالای قطعات: استفاده از مواد با کیفیت بالا و تکنولوژی پیشرفته در ساختار کرتین وال، به کیفیت و دوام بالای این نما کمک بسیاری می‌کند.

 

پنج نکته درباره نمای کرتین وال

 

چه تفاوتی بین نمای ‌کرتین وال و سایر نما‌ها ‌وجود دارد؟

مصالحی مثل پنجره دو جداره و نمای ‌کرتین وال از جمله مصالح بسیار مهم ساختمانی هستند. به همین علت افراد تمایل دارند تا راجع به این مصالح اطلاعات بیشتری کسب کرده و با خیال راحت ‌تری آن‌ ها ‌را انتخاب کنند.

اصلی ترین مزیتی که اجرای نمای کرتین وال دارد، این است که دارای عایق‌بندی مناسبی است. در صورتی که نماهایی مثل آجر، سنگ و چوب این قابلیت را ندارند. نمای کرتین وال بخش بیشتر آن از شیشه تشکیل شده است، تفاوت ویژه ای از جهت ساختار با سایر نما ها و نما های دارای پنجره دارد. همچنین درباره فرق میان نمای فریم لس و فیس کپ در نمای کرتین وال، باید دید بیرونی نما را مورد نظر قرار داد.

 

نتیجه گیری

این نما مزایای زیادی دارد، به خصوص اگر هدف اصلی شما این باشد که ساختمانتان بسیار ایمن باشد. هزینه طراحی نمای کرتین وال توسط تیم نوین اسپروز به مواردی مثل مساحت نما، ارتفاع ساختمان و همچنین هزینه نصب و قیمت اجرای کرتین وال، متریال مصرفی، جزییات و غیره بستگی دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *