مقالات

یراق پنجره لیفت اند اسلاید چیست؟

یراق پنجره لیفت اند اسلاید چیست؟

پنجره لیفت اند اسلاید یکی دیگر از انواع درب و پنجره‌های مدرن امروزی است که در جهت ذخیره انرژی‌سوخت‌های فسیلی موثر واقع شده‌اند.
روزهای زمستانی شاهد استفاده بیشتری از سوخت برق و گاز هستیم و چون گرما از طریق پنجره‌ها به بیرون منتقل می‌شود مجبور هستیم مصرف انرژی را بالا ببریم.

اما با استفاده از شیشه‌های مدرن از جمله لیفت اند اسلاید به راحتی می‌توانید جلوی این مصرف بی‌رویه را بگیرید و بخشی از هزینه‌های مصرفی را هم کاهش دهید. در این مقاله قصد داریم به این نوع پنجره در قالب عناوین زیر بپردزایم:

  • پنجره لیفت اند اسلاید چیست
  • یراق پنجره لیفت اند ساید
  • ویژگی‌های پنجره لیفت اند اسلاید
  • مزایای پنجره
  • پنجره لیفت اند اسلاید و نماهای مناسب آن
  • قیمت پنجره
یراق پنجره لیفت اند اسلاید چیست؟

یراق پنجره لیفت اند اسلاید چیست؟

پنجره لیفت اند اسلاید چیست

پنجره مدرنی که متشکل از دو تا ریل است و در کنار ریل از چند چرخ استفاده می‌شود. بنابراین باز و بسته کردن این نوع پنجره به قدری نرم و آرام است که صدایی تولید می‌کند و از همه مهمتر ذره‌ای از انرژی را هدر نمی‌دهد. باز و بسته شدن این نوع پنجره به کمک لیفت و اسلاید انجام می‌شود.

در مرحله لیفت یعنی وقتی دستگیره را می‌چرخاینم چیزی حدو 5/0 سانتی‌متر به جهت بالا حرکت می‌کند. در مرحله اسلاید برای اینکه پنجره به جلو و عقب کشیده شود، از طریق چرخ‌های متعدد که در آن تعبیه شده است، این کار انجام می‌شود. در واقع حرکت چرخ‌ها بر روی عایق پلاستیکی انجام می‌شود که موجب باز شدن نرم درب و پنجره می‌شود. از طرفی هم گرما و انرژی موجود در اتاق به بیرون منتقل نخواهد شد.

یراق پنجره لیفت اند ساید

درب و پنجره‌های زیادی در بازار وجود دارند که کاربر متناسب با سلیقه و نیاز خود آن را انتخاب می‌کند. اما عامل این تفاوت‌ها بر می‌گردد به نوع یراقی که برای پنجره استفاده می‌شود. یراق شامل:

  • دستگیره
  • اسپانیولت
  • سیلندر

می‌شود که مشخص کننده نوع بازشوی پنجره‌ها می‌باشند. در یراق پنجره لیفت اند ساید از این سه وسیله استفاده می‌شود.

یراق پنجره لیفت اند اسلاید چیست؟

یراق پنجره لیفت اند اسلاید چیست؟

اسپانیولت

در واقع این نوع ابزار ضروری برای ساخت یراق پنجره لیفت اند ساید قطعه اساسی متشکل از سه آلیاژ استیل، فولا و زاماک است. این اسپانیولت متناسب با نوع آب و هوا پیاده و ارجرا می‌شود تا مانع از سر و صدای اضافی حین باز و بسته شدن شود و در شرایط نامتعادل مثل باد و طوفان ایجاد زوزه نکند.

سیلندر

سیلندر یکی دیگر از یراق‌الات مهم در پنجره لیفت اند ساید است که جنس معمول آن از برنج می‌باشد. سیلندر شرایط قفل شدن پنجره را فراهم می‌کند. برای تهیه سیلندر طبق پروفیل مورد استفاده در پنجره لیفت اند ساید استفاده می‌شود.

دستگیره یراق پنجره لیفت اند ساید

دستگیره که عامل باز و بسته شدن پنجره است ، جز یراق اصلی به حساب می‌آید. خود دستگیره به انواع گوناگونی تقسیم می‌شود از جمله:

  • دستگیره دوطرفه قفل دار
  • یک طرفه

دستگیره یک طرفه که مخصوص پنجره‌های لیفت اند ساید می‌باشد بیشترین مصرف را دارند.

ویژگی‌های پنجره لیفت اند اسلاید

  • باز و بسته شدن آسان
  • مجهز به یراق آلات اتوماتیک تولید شده آلمان و ایتالیا
  • عدم محدودیت در استفاده از انواع شیشه دوجداره، ضد گلوله و غیره..
  • دارای بازشوهای کشویی در انواع گوناگون تا ارتفاع تقریبا 270 سانتی متر
  • توانایی حمل وزن سنگین هر لنگه تا حدود 900 کیلوگرم

مزایای پنجره

مزایای پنجره لیفت اند اسلاید تقریبا بالاست که می‌تواند بسیاری از سر و صداها و همچنین مصرف انرژی‌های سوختی را به حداقل کاهش دهد. برخی از این مزایا عبارتند از:

مجهز به چرخ‌ها یا اصطلاحا غلطک‌هایی که بر روی ریل‌های چند منظوره سوار هستند و همین مکانیزم موجب باز و بسته شدن پنجره به نرمی است
سیستم درب و پنجره‌ای lift and slide نسبت به نوع دیگر یعنی کشویی ظاهری زیباتر و به اصطلاح جمع و جورتر دارند(فراهم آوردن نمای یک دست)

پروفیلی که برای درب پنجره لیفت اند اسلاید استفاده می‌شود تا حدودی نسبت به همتای خود یعنی کشوی سنگین‌تر است. فضای بسیار کمی را اشغال می‌کند که همین موضوع بر زیبایی داخلی خانه می‌افزاید.

سیستم لیفت اند اسلاید چه در قسمت بالا و چه در پایین درزگیر کاملی دارد که عایق بسیار خوب گرما و صدا است. نظافت این نوع درب و پنجره کاملا آسان است و قابل شست و شو می‌باشد. حتی هنگام قفل کردن سیستم عایق درب و پنجره‌ها فعال است و از نفوذ آب و هوا به لایه‌های عایق بالاتر پیشگیری می‌کنند.

درب و پنجره لیفت اند اسلاید و نماهای مناسب

بسیاری از کاربران به هنگام خرید این نوع درب و پنجره مردد هستند به این دلیل که آیا پنجره لیفت اند اسلاید برای نماها و ظاهر خانه مناسب هست یا نه؟ پنجره لیفت اند اسلاید برای بیشتر نماهای کنونی مناسب هستند.

مخصوصا زمانی که خانه رو به یک منظر زیبا مثل دریا، جنگل، ساختمان‌های مجلل و دیگر مناظری که دوست داریم از داخل خانه نمایان باشند. حتی پنجره‌هایی که قطری بیش از 13 سانتی‌متر را داشته باشند، امکان نصب یراق‌آلاتی همچون لیفت را دارند.

یراق پنجره لیفت اند اسلاید چیست؟

یراق پنجره لیفت اند اسلاید چیست؟

دارای مقاومت بالا برای تحمل وزن‌های سنگین شیشه‌های مختلف را هم دارد. بنابراین سازگاری بالایی در برابر انواع فشارهای فیزیکی و محیطی دارد و با بیشتر مصالح و متریال مورد استفاده در خانه همخوانی دارد. پس در مورد استفاده از آن محدودیتی وجود ندارد.

قیمت یراق پنجره لیفت اند اسلاید

تعیین قیمت برای خرید به صرفه این نوع پنجره برای کاربر بسیار مورد نیاز است. مشخص شدن قیمت به فاکتورهای متعددی بستگی دارد که برخی از آن‌ها عبارتند از:

  • اندازه‌گیری ابعاد پنجره( کاملا دقیق)
  • پروفیل مصرفی به لحاظ کیفیت و نوع برند
  • کیفیت خود یراق لیفت اند اسلاید (آیا از برند خاصی هستند)
  • هزینه ارسال
  • هزینه نصب

نصب یراق پنجره لیفت اند اسلاید

این نوع پنجره‌های مدرن به گونه‌ای نیستند که کاربر بتواند آن را نصب کند. برای همین باید از کارشناس ماهر در این حرفه کمک گرفت. خود نصب عامل مهم در برخورداری از مزایای این نوع درب و پنجره است و اگر ناقص انجام شود، عایق صوت و گرما هم به درستی انجام نمی‌شود.

بخشی از قیمت این نوع پنجره به نصب بستگی دارد. در ضمن قیمت آن نسبت به سایر درب و پنجره‌های کشویی بیشتر است چون مزایای بیشتری دارد.

نتیجه : یراق پنجره لیفت اند اسلاید

بخشی از رفاه و آسایش زندگی کنونی در گرو متریالی است که ما برای ساختن خانه استفاده می‌کنیم. پنجره نقش مهمی در این آرامش ایفا می‌کند، چون محل عبور و مرور انرژی است. اگر از جنس بی‌کیفیت باشد تمامی گرمای داخل خانه را در فصل زمستان به هدر می‌دهد. همچنین انواع سر و صدای بیرون را به داخل انتقال می‌هد. پس بهتر است، نسبت به تهیه پنجره لیفت اند اسلاید سهل‌انگاری نکنیم.

 

لینک منبع

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *